اتحادیه کشورهای اقیانوس هند باید از قطب های اصلی همکاری در جهان شود

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی نژاد عصر یکشنبه در دیدار وزاری امور خارجه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت : اتحادیه کشورها حاشیه اقیانوس هند باید با تلاش و هماهنگی اعضاء به یکی از قطب های اصلی همکاری در جهان تبدیل شود.
رئیس جمهور با اشاره به روند رو به افول و اضمحلال نظام های سیاسی و اقتصادی ظالمانه حاکم بر جهان اظهار داشت: امروز طراحی و اجرای نظم های جدید در مناطق مختلف دنیا و همچنین در عرصه جهانی ضروری است.
دکتر احمدی نژاد تهدید، ناامنی، درگیری های متعدد، فقر، فاصله طبقاتی بسیار سنگین و تقسیم جهان به کشورهای ضعیف و قوی را نتیجه اجرای مناسبات ایجاد شده از سوی قدرت های زورگو پس از جنگ جهانی دوم دانست و گفت: امروز نظام های حاکم بر جهان فاقد کارآمدی، اثرگذاری و ناتوان از پاسخگویی به مشکلات بشریت هستند.
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه نظام ها و نهادهای موجود از حل مسائل جهان در مناطق مختلف جهان از جمله افغانستان، عراق و لبنان عاجز هستند، تأکید کرد: نهادهای بین المللی موجود در جهان همواره در پی تأمین منافع قدرت های بزرگ بوده و از این رو قادر به مدیریت درست در عرصه جهانی نیستند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مبانی حاکم بر اقتصاد جهانی به پایان راه رسیده است ، گفت : امروز با اجرای نظام های ظالمانه حاکم بر اقتصاد جهان ثروت ملت ها به سوی جیب قدرت ها جریان دارد اما از سوی دیگر مشکلات به کشورهای ضعیف منتقل می شود.
دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد : سازمان های اقتصادی و سیاسی جدید باید براساس عدالت، برادری، تأمین و حفظ حقوق و استقلال ملت ها ایجاد شوند.
رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تجمیع توانمندی ها، استعدادها و امکانات کم نظیر کشورهای حاشیه اقیانوس هند، اظهار داشت: اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند باید به عنوان رابط زمینه استفاده اعضاء از توانمندی ها و پیشرفت های همدیگر را فراهم کند.
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه همکاری و همفکری کشورهای منطقه برای تأمین نیازها و پیشرفت خود لازم است، گفت: کشورهای منطقه باید ساز و کارهای پولی، مالی و بیمه ای را متناسب با نیازها، ارزش ها و در راستای منافع ملت های خود تنظیم کنند.
پیش از سخنان رئیس جمهور، منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارشی از روند برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در تهران و همکاری کشورهای عضو اتحادیه در بخش های گوناگون ارائه کرد.
همچنین وزیر امور خارجه یمن در سخنانی از تلاش ها و برنامه های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند قدردانی کرد و گفت: امروز کشورهای حاشیه اقیانوس هند در عرصه های مختلف ازجمله شیلات، تحقیقات و اقتصاد همکاری های مناسبی دارند که قابل افزایش است.